Actueel

Project ‘Werving & Selectie Vryleve, Lobith’

In 2025 is Anna gevraagd door Woningcorporatie Vryleve om hun traject van werving & selectie voor een nieuw lid van de Raad van Commissarissen te ondersteunen.

Project ‘Actualiseren Beheerplannen gemeente Oldambt’

De in 2022 geactualiseerde beheerplannen van de gemeente Oldambt zijn na bijna 4 jaar aan een nieuwe actualisatie toe. Deze plannen lopen nu tegen het einde van hun looptijd aan. Daarnaast moeten er mogelijk nieuwe beheerplannen worden opgesteld. Samen met een collega adviseur is Anna in maart 2025 gestart met deze actualisatie. De actualisatie bestaat uit het updaten van het technische deel op basis van nieuwe wet- en regelgeving, het taal-technische deel en qua lay-out. Daarnaast het opstellen van de benodigde besluitvormingsdocument voor het College van B&W.

Project ‘Optimaliseren organisatie Beheer en Projecten SWO De Wolden / Hoogeveen’

Sinds begin 2024 werkt Anna samen met team van drie collega-adviseurs aan de volgende vraagstelling: adviseer aan de afdeling Beheer en Projecten over de te nemen stappen die nodig zijn om de drie aspecten organisatie, beleid en beheer, te optimaliseren. Hierbij gaat het onder meer om de structuur binnen de afdeling, de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de medewerkers, de samenwerking tussen beleid en beheer en het optimaliseren van processen.

Project ‘Ketenregisseur Ketensamenwerking 2.0 Mooiland en partners’

In opdracht van 6 partijen is Anna in juli 2022 gestart in de rol van Ketenregisseur KSW 2.0. Woningcorporatie Mooiland werkt in dit samenwerkingsverband samen met drie onderhoudsbedrijven en twee projectontwikkelaars, met als doel de woningvoorraad te verduurzamen.

Project ‘Programmaregisseur gemeente Putten’

Binnen de gemeente Putten is Anna sinds juni 2022 werkzaam, via bureau Maandag. Eerst als Strategisch Adviseur Wonen, nu als Programmaregisseur Wonen. In het afgelopen jaar heeft Anna het Programmaplan Wonen opgesteld, waaronder vier Programmalijnen met een Uitvoeringsagenda. Onder de werkzaamheden vallen nu onder meer het regisseren van het programmatisch werken, het borgen van integraliteit tussen de programmalijnen, het coachen van de Programmalijntrekkers, het monitoren van de doelstellingen en acties uit de Uitvoeringsagenda, het adviseren van de wethouder c.q. het College van B&W, het volgen van landelijke ontwikkelingen en actief spelen in regionale ontwikkelingen, investeren op de relatie met de woningcorporatie en het voorbereiden en voorzitten van het Bestuurlijk Overleg tussen de Gemeente en de woningcorporatie.

Project ‘Werving & Selectie’

Sinds begin 2021 is Anna als freelancer verbonden aan bureau Erly uit Baarn. Inmiddels heeft zij meerdere werving & selectie-procedures begeleidt voor directeur/bestuurders en leden van Raden van Commissarissen bij Woningcorporaties, verspreid door het land.

Project ‘Regio-coördinator Wonen regio Noord-Limburg’

In 2023 is Anna werkzaam geweest voor de regio Noord-Limburg, als regio-coördinator Wonen. De werkzaamheden hierbij bestonden vooral uit het voorbereiden en voorzitten van de regionale ambtelijk overleggen, het voorbereiden van de bestuurlijk overleggen, het adviseren van de voorzitter van het bestuurlijk overleg. Daarnaast was Anna als regio-coördinator betrokken bij het Kernteam Woondeal vanuit de Provincie Limburg, waaronder het voorbereiden van de provinciale versnellingstafel.

Project ‘Actualisering Beheerplannen gemeente Oldambt’

In 2022 heeft Anna voor de gemeente Oldambt 10 beheerplannen geactualiseerd, 1 beheerplan mede opgesteld en een Collegevoorstel opgesteld. De actualisatie bestond voornamelijk uit het in tekst en uitstraling op elkaar afstemmen van de documenten en inhoudelijke aanpassingen.

Project ‘Programmamanager Wonen gemeente Nijkerk’

Van begin 2021 tot begin 2024 heeft Anna binnen de gemeente Nijkerk de rol van Programmamanager Wonen/Projectleider Woonzorgvisie vervult, via bureau Maandag. De opdracht hiertoe was geformuleerd door vijf partijen, te weten: woningcorporaties WSN en De Alliantie, huurdersorganisaties HON en HBVA en de gemeente Nijkerk. Binnen de opdracht vallen diverse onderwerpen, zoals het monitoren van de lopende prestatieafspraken en het opstellen van nieuwe meerjarige afspraken. Voor het monitoren van vastgoedprojecten heeft Anna een projectenmonitor opgesteld. Daarnaast is zij coördinator voor de totstandkoming van de Visie Wonen, Welzijn en Zorg.

Project ‘Accountmanager gemeente Venlo’

Van augustus 2016 tot juni 2021 is Anna werkzaam geweest voor de gemeente Venlo. Als Adviseur Wonen, Procesmanager Woningbouw en Accountmanager Woningcorporaties. De werkzaamheden betroffen onder meer het opstellen van de jaarlijkse prestatieafspraken in gezamenlijkheid met woningcorporaties en huurdersbelangenvereniging, het monitoren hiervan en het versterken van de samenwerking. Tevens was Anna betrokken bij diverse nieuwbouwontwikkelingen, volkshuisvestelijke zaken die in de regio Noord-Limburg spelen en aanspreekpunt voor de wethouder zodra zaken op bestuurlijk niveau getild werden.

Project ‘EMVI aanbesteding aannemer in wegenbouw’

Samen met Molema Advies heeft TOP in mei 2016 gewerkt aan een Plan van Aanpak voor een EMVI aanbesteding. Anna Ermers heeft hiervan het Communicatieplan voor haar rekening genomen. In het Communicatieplan is Anna ingegaan op de wijze van communiceren met de aanwonenden van de te herstructureren weg en op welke momenten dat moet worden gedaan.

De gunning heeft aan de betreffende aannemer plaatsgevonden. Over het Plan van Aanpak en het Communicatieplan is de volgende motivatie voor de beoordeling gegeven: Duidelijk en volledig Plan van Aanpak. Relatief korte uitvoeringsduur. Aandacht voor veiligheid en dienstverlening naar bewoners is een pré. Uitwerking van het creëren van meerwaarde op het gebied van kwaliteit van het werk is uitstekend! Erg concreet, projectspecifiek en inhoudelijk goede verbetervoorstellen. Plan van Aanpak Communicatie is ook erg duidelijk en volledig, misschien zelfs een beetje overcompleet. Kan op enthousiasme van bewoners rekenen.

Project ‘Gastdocent communicatie-trainer Steenkampinstituut CDA’

Op 28 mei 2016 is Anna Ermers gastdocent geweest bij een Masterclass Sociaal Domein, Jeugdzorg, van het Steenkampinstituut. Het Steenkampinstituut is het opleidingscentrum van het CDA. Tijdens de laatste lesdag van deze Masterclass moest elke cursist een bestuurlijk voorstel doen welke wijzigingen nodig zijn om de jeugdzorg in de eigen gemeente te optimaliseren. Anna heeft feedback gegeven op de gepresenteerde bestuurlijke voorstellen en op de overtuigingskracht ervan. Tevens is gekeken of het gedachtegoed van het CDA goed verwerkt was in de betogen.

Project ‘Aanbestedingstraject aannemer regio Apeldoorn’

Ook voor een aannemer in de regio Apeldoorn heeft TOP een opdracht uitgevoerd. Dit betrof tevens een aanbestedingstraject voor een woningcorporatie. Hierbij is een actieve bijdrage geleverd aan de totstandkoming van verschillende documenten die richting de woningcorporatie moesten worden aangeleverd.

Project ‘Aanbestedingstraject Burgers van der Wal’

In april heeft TOP een project afgerond in opdracht van Vastgoedonderhoudsbedrijf Burgers van der Wal uit Doetinchem. Het betrof een aanbestedingstraject voor een woningcorporatie in Nijmegen. Anna Ermers heeft hierbij ondersteuning verleend aan het herschrijven van het Plan van Aanpak en het maken van een presentatie, welke gebruikt is tijdens de selectiegesprekken bij de woningcorporatie.

Project ‘Grootse Vrouwen Achterhoek’

Op 18 februari 2016 heeft een netwerkbijeenkomst van Grootse Vrouwen Achterhoek plaatsgevonden met als thema ‘De veranderende arbeidsmarkt’. Deze netwerkbijeenkomst kende een opkomst van meer dan 90 ondernemende vrouwen uit de Achterhoek. Anna Ermers is hierbij gespreksleider geweest van een panel van 5 deskundigen.

Project ‘European Iron Academy’

Dit project is ontstaan uit de ‘European Ring of Iron Cities’. Zeven deelpartners hebben Europese subsidie aangevraagd om een Europese IJzer Academie op te gaan zetten, welke aanvraag is goedgekeurd. In februari 2016 heeft hiervoor de kick-of-meeting plaatsgevonden in de gemeente Oude IJsselstreek.

Voor dit project heeft TOP een aanwezig basiscontract in deelcontracten herschreven. Verder heeft TOP de perscontacten gecoördineerd en persberichten geschreven. Tijdens de kick-of-meeting heeft TOP gezorgd voor de fotografie. Ook is gewerkt aan een impressieverslag van deze kick-of-meeting.